Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uträkning av remhjul etc.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uträkning av remhjul etc.

Ls trdnamnet

Vad fr spefikation behver jag ge fr att kunna rkna ut hur stora remhjul jag behver frn motorn och diskarna?

Utrkning av remhjul etc.

Det du mste veta r vilken hastighet du vill ha p skivorna, vliken maxhastighet din motor ger vid det volttal du ska kra den p och ocks vilket maximalt vridmoment din motor ger.

Detta fr att ge rtt utvxling, ger motorn 2500rpm och du vill ha 500rpm p skivorna mste radieskillnaden p remhjulen vara 1:5 (2500/500=5)
    Du mste ocks veta att remmen i frga tl det vridmoment som ges av motorn, belastningen blir vrdmoment/minsta radie = N (Nm dividerat med radien i meter exempel 0.5Nm/0.02m=25N)

Ls p http://homepages.which.net/~paul.hills/http://homepages.which.net/~paul.hills/ under avsnittet spinning discs fr att f en strre uppfattning om vad som gller och kanske vilken hastighet du vill f upp hjulen i.

PS. Christian Fredriksson kanske kan avslja vilket trghetsmoment (MOI Moment of Inertia) som skivorna har, om han har det utrknat ngonstans,

Lycka till
    /Mrten

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Ingen anning vad motorn ger. Ngon som vet hur mycket en startermotor fr modelplan gr?

Comment

Utrkning av remhjul etc.

kolla med tillverkaren om det finns uppgifter p motorn.

kulfakta: fick tag p en motor frn en japansk tillverkare, motorn tillverkad 1983 !! fick svar 2 dagar senare per mail med ett bifogat datablad.

skickade med ALLT som stod p motorns etikett i mailet.

Annars s kan du gissa p 3000 varv, gr den snabbare n s r det ju bara ett +.

gr att kpa varvtalsrknare (laser) p biltema fr ca 349kr nr:15-282

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Om vi sger att motorn gr 5000 varv per minut, d mste jag ha ca. 2:1 fr att f det bra. Men hur mnga varvperminut blir det d?

Comment

Utrkning av remhjul etc.

2:1? Det borde vl ge 10000rpm p disken, som teoretisk maxfart.

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Nu r jag frvirrad

Om man nu ska ha 2500 varv, mste det d vara 1:2?
              Har hrt helt olika saker frn olika personer.....

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Ja den typen av siffror r ju fr det mesta frvirrande. Rcker med att sga att hjulet vid motorn ska vara hlften s stort som hjulet vid skivan.

5000 verkar vara en hg gissning, om du inte vet. 2500 verkar vara en hg mlsttning ocks. Jag sger absolut inte att det r omjligt...men vid 2500 rpm kommer du knna av ven sm ojmnheter i skivorna.

Comment

Utrkning av remhjul etc.

hehe, jag frstr att du blir frvirrad. Men hur man skriver det spelar ingen roll, precis som Jonas sa.

Comment

Utrkning av remhjul etc.

det r det drivana remhjulet (den p spinnern) som rknas mot det drivande (frn motorn)

hjul p motorn diameter 40 mm, hjul p spinnern diameter 80 = 80mm /40 mm = 2 dvs utv 1:2

det gller ven i berkningar p kuggvxlar, om det str ex. p en vxel utvxling 1:20 s betyder det att den utgende axeln frn vxeln snurrar 20 ggr lngsammare n motorns varvtal

Comment

Utrkning av remhjul etc.

s du sger att f 2500rpm utav 5000rpm s ska det vara 1:2? Allts, dubbelt s stort vid skivorna n vid motorn.

Comment

Utrkning av remhjul etc.

men 2:1 r tv varv i motoren r en varv efter, och 1:2 r en varv i motoren, tv efter...

min svenska r inte bra darfr att jag r finsk och har lrat svenska fr tre r nu

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Jag undrar: „r det ngon skillnad p remhjul som har eller inte har tnder? Frutom att motorn kan ta skada med rem/remhjul som har tnder.

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Precis som du redan har skrivit, s r den strsta skillnaden just att en utan tnder kan slira om belastningen blir alltfr hg.

Comment

Utrkning av remhjul etc.

Varfr remhjul frresten?

@JH-Q: Inte dligt. Din svenska r bttre n min franska som det var meningen att jag skulle lra mig uder 4 r i skolan.

Comment

Working...
                              X